Stærkere færdigheder og elevfællesskab

Læs mere

Stærkere faglig trivsel og styrket fællesskab

Ung-til-ung

Når unge hjælper unge, opstår sunde spejlinger, stærkere studievaner og styrket trivsel. Med SocialLearning får uddannelsesinstitutioner en partner der har specialiseret sig i at arbejde med ung-til-ung koncepter og tilbyder et koncept og fundament der er udviklet i tæt samarbejde med andre gymnasier. Målet er altid..

  • At være nemt og relaterbart for elever

  • At give lærere og vejledere et konkret værktøj

  • At fastholde elever og styrke trivslen - fagligt og socialt

  • Faglig trivsel

    Elever arbejder med studievaner og udvikler sig med støtte fra en ung mentor

  • Fællesskab

    Ung-til-ung styrker relationer, samarbejde og fællesskab på tværs af årgange.

  • Fastholdelse

    Introbuddy og mentorstøtte gør studiestarten tryg og styrker studievanerne

  • Støtte til vejledere

    Et værktøj, der giver elever ejerskab og frigør tid til dem, der har brug for ekstra støtte.

Vores løsninger

BUDDY ORDNING
Små grupper af elever mødes og deler erfaringer om studieliv, fællesskab og studievaner. Fra IntroBuddy ved skolestart til EksamensBuddy og StudievaneBuddy – altid med fokus på at støtte hinanden i øjenhøjde.

Læs mere

MENTOR ORDNING
Et 1-1 forløb hvor en elev matches med en jævnaldrende mentor og arbejder med studievaner.

Personligt, trygt og i øjenhøjde – til gavn for både mentor og mentee.

Læs mere

VIDENSBIBLIOTEK
Korte, praksisnære videoer om studievaner, læringsstrategier og trivsel – skabt af unge, i samarbejde med gymnasier.
Et nemt sted at henvise til, når elever har brug for inspiration og støtte.

Læs mere

Maja Vain Gilbert, Ejer Ungterapi.dk

Hvorfor ung-til-ung?

Hør Chefpsykolog og stifter af UngTerapi, Maja Vain Gilbert, fortælle om, hvad ung-til-ung kan og hendes motivation for at være med til at forme løsningen.

Maja Vain Gilbert har med sin erfaring som psykolog og faglige viden været med til at sætte rammerne for mentortræningen og løbende ydet sparring og rådgivning omkring, hvordan unge bør klædes på til rollen som mentor og hvilke rammer man kan sætte omkring dem. 

3. Styrker både faglig og social trivsel
Mentoring mindsker følelsen af ensomhed, styrker tilhørsforhold og læring.
Det skaber ro, retning og øget trivsel.

(Colvin & Ashman, 2010; Rambøll, Lær for Livet)

4. Styrket selvfølelse
Mentoring bidrager til en øget selvfølelse hos både mentee og mentor. Når unge engagerer sig og tager ansvar, styrkes deres selvtillid og følelsen af deres egen værdi.

(Rhodes, 2002; Topping, 2005)

1. Sund Spejling = læring i øjenhøjde
Vi lærer bedst, når vi kan spejle os i andre. Unge mentorer fungerer som realistiske rollemodeller – unge, der selv har stået i de samme udfordringer, og som kan motivere gennem genkendelighed.

(Bandura, Social Cognitive Theory)

2. Relationen er nøglen
Forskning viser, at det er den trygge relation, der skaber udvikling – ikke gode råd alene. Ung-til-ung skaber nærvær og tillid, hvor elever tør åbne op og reflektere.

(Rhodes, 2002; Topping, 2005)

Hvorfor det virker

Unge forstår unge bedst! Det betyder ikke, at de altid ved bedst, men med de rette rammer, kan ung-til-ung både styrke trivsel og fællesskab.

Her finder du fire veldokumenterede grunde til at ung-til-ung virker!